maj 28, 2015

Livet (och döden).

Kim blev sjukskriven igår. Utmattningssyndrom och essentiell hypertoni. Läkarna har tagit fler prover på honom och igår kom på resultatet på flera av dem. Kolesterolvärdet låg på åtta. Det är högt, väldigt högt. Himla tur att han har en blivande hustru som hittat en ny hobby i att laga vegetarisk mat. Vilken dag som helst tänker jag att han kommer sluta tjata om att åtminstone få lite bacon till.

Läkaren var en sån där brutalt ärlig typ som frågade om han ville dö. För det är dit det kommer barka om han inte gör något. Typ slutar äta så jävla mycket rött kött och stressa från tidig morgon till sen kväll. Läkaren frågade även om vad som händer vid sexsnåret på eftermiddagen, för man kan se att blodtrycket stiger en satans massa då. "Det är då min tjej brukar komma hem" svarade Kim. Så jag vet inte, han får väl lägga av med mig också.

Fast han har en liten poäng. Jag kommer hem och är uppe i varv och stressad och för det mesta inte ens färdigarbetad. När maten är lagad och uppäten och läxor och hushållssysslor är avklarade sätter jag mig oftast med datorn nån timme till och jobbar klart. Det stressar ju honom. Vore ju konstigt annars. Och den förändringen som han behöver göra, det är ju snarast en livsstilsförändring, som även jag måste göra. Allt annat vore fel mot honom. Men jag vet inte hur, jag vet inte hur jag ska klara av att göra den. Pressen i det projekt som jag leder just nu är alldeles för hög. Om en månad är projektet i hamn, då kan jag också varva ner. Jag är bara lite rädd för att jag blir hans död om det inte sker innan dess. Och någons död vill man ju aldrig vara.

3 kommentarer:

  1. Men oj! Bra med brutalt ärliga läkare dock, som får en att fatta allvaret och vikten av en förändring!!! Hur du ska fixa att inte ta kål på din man, det vet jag inte... men nu vet du ju om att du kommer hem som en virvelvind, kanske funkar om du tar en liten promenad innan du kliver in genom dörren, så du får andats och kanske släppt lite av allt, jobba undan det sista kommer du ju göra ändå, men det kanske blir i en lugnare anda liksom. Få sakerna gjort måste ni ju ändå, men det finns ju olika sätt att göra det på och kliver man ur den stressade bubblan innan man kliver in i sitt hem så är man kanske en mindre stressfaktor både för sig själv och sin omgivning... har ingen aning egentligen, det är bara en tanke. Eventuellt värd att pröva! kram på dig! och kämpa på med det vegetariska!!!

    SvaraRadera
  2. Det är tänkvärda ord du kommer med. En liten promenad innan jag kliver in genom dörren där hemma, det är nog smart. Kram.

    SvaraRadera
  3. Livet och döden?

    Hennes andra har en annan definition av den uppfattningen alla

    SvaraRadera