november 05, 2015

Den spännande dagen.

Det visade sig att han hade satt en passande definering av vår dag, min chef. Att kalla det för en spännande dag är det minsta man kan göra. Kvart i sju träffades vi på parkeringen utanför kontoret och inledde med att skåla i champagne. Skåla för alla våra prestationer under året, skåla för oss. Sedan skjutsades vi till Älvsjömässan, för en dag fullspäckad med föreläsningar av några av de största; Steve Wozniak, Simon Sinek, Petter Stordalen, Lena Apler och Anders Borg.

Inspirationen som flödade ur dessa människor, jag vet inte om jag kan förmedla den i ord. Det var så stort. Gång på gång satt jag med gåshud över något de sa. Att höra hur Steve Wozniak och Steve Jobs satt i garaget och byggde den första appledatorn. Eller om hur Wozniak under åtta år undervisat skolelever i datorkunskap, men att det är sånt som ingen vet eftersom han inte släppte in media i sitt privatliv. Hur Petter Stordalen kommit dit han är idag, hur han driver Nordic Choice Hotels vidare och framåt. Eller hur Lena Apler har byggt hela sin karriär, om hur hon vid en affär fått betalning i två kassar innehållandes femton miljoner, om hur hon ser på (bristen på) jämställdhet inom bankvärlden. Att Anders Borg är en jävligt rolig människa. Och Simon Sinek, han sa en sak som särskilt fastnade hos mig; kärlek är att ge någon möjligheten att förstöra hela ens väsen, och att lita på att hen inte kommer nyttja den makten. Får gåshud igen bara av att skriva orden.

Ja, den här dagen. Jag är lite mållös. Så spännande. Så bra. Och framför allt - så fin. Jag är lite berusad på inspiration (samt de fyra glas champagne vi minglade i oss efteråt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar