november 09, 2015

En bättre (mån)dag.

Jag har jobbat från matsalsbordet idag. Igår kom mitt barn hem från sin far med trettionio grader i kroppstemperatur. Kärlekstörstande och närhetssökande. Så som man kan vara när man inte mår helt bra. Vi bäddade ner honom i hans säng och låg bredvid honom och strök honom över håret och berättade hur glada vi är att han finns. Det var hans tur att vara liten.

Vi har spenderat dagen tillsammans vid vårt stora bord och ätit vaniljglass i varm nyponsoppa och pysslat med lite av varje. Jag tycker om att vara hemma på dagarna. Särskilt när mina bästa är hemma samtidigt. Stearinljusen har hela dagen brunnit mitt på bordet och i luften hovrar doften av kaffe och pepparkakor. Vi har varit lugna och stilla och pratat med mjuka bokstäver.

Och jag har fått allt som jag behövt göra gjort, men ändå haft tid att andas i ett lugn tillsammans med de som finns där i slutet av dagen. Det är det här jag vill till, det här är mitt mål. Kanske inte att arbeta hemifrån varje dag, men att känna det här lugnet i mig vid arbetsdagens slut.

Det har varit en väldigt behaglig dag. En dag som vi alla tre nog behövde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar