november 29, 2016

Traditioner.

Jag har så mycket traditioner med mig i bagaget, har haft så många bestämda uppfattningar om hur julen ska firas. Men så i söndags blev det första advent och jag rotade i gömmorna efter adventsljusstaken. Började städa bort ljusstaken från Klong som jag älskar så högt, men när adventsljusstaken tagit dess plats insåg jag att jag inte tycker att den är fin. Inte om jag verkligen tittar på den.

Så jag stoppade undan adventsljusstaken. Lät den som jag tycker så mycket om stå kvar framme istället. Hädanefter ska jag göra saker på mitt sätt. Fundera över vad jag tycker om och bara behålla de traditioner som gör mig glad. Hitta på egna, nya traditioner. I söndags köpte jag ett ljus med tjugofyra siffror, ett sånt som brinner lite varje dag. Det står i fönstret i vårt kök, en liten bit ifrån min favoritljusstake. Jag blir lite pirrig inombords varje gång jag tittar på det. Som om det representerar något större än bara ett ljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar