november 09, 2016

Vitt och svart.

Vaknar upp till en vit värld utanför. Det yr snö utanför sovrumsfönstret, en decimeter vilar redan på fönsterblecket. Djupt under täcket bredvid mig kommer en trött röst, det ser ut som att Trump vann. Jag sätter mig rakt upp, blir på riktigt förvånad. Trodde nog hela tiden att det fanns så mycket motstånd till det onda i människor att Hillary Clinton skulle vinna med en skräll. Att folk skulle skrocka efteråt, säga att det aldrig var någon fara. Men så går Trump och blir president. Det vita utanför fönstret ger vika för den dystra tyngden inombords.

Vad kommer hända med världen nu? Vad kommer hända med USA? Och samtidigt, igår var jag och min chef på Executive day. Lyssnade på världsledande människor, människor som var så säkra på en demokratisk seger att de inte ens berörde något annat scenario. Den enda som aldrig pratade om politik var Monica Lewinsky. Även om det på sätt och vis var det enda som hon pratade om. I botten. Det känns så tragiskt alltsammans. Hennes livsöde. Att USA kommer ha Donald Trump som president. Så tragiskt. Så ovisst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar