oktober 01, 2017

Om gäster och gelato.

Mot min rygg vilar en lördag med fix och matlagning, ett dukat bord med levande ljus och ord som studsar. När klockan slår halv elva är det bara vi igen. Barnet drullar rakt ner i säng, sover inom två sekunder. Vi tittar på varandra och säger att vi kan borsta tänderna och krypa ner under täcket, det betyder ju inte att vi behöver sova. Sedan släcker vi lampan och det är så skönt att bara ligga bredvid varandra och blunda. Han sneglar på mig och frågar om vi kan ligga imorgon kanske, och jag fnissar och nickar och blundar redan med ena ögat.

Sedan vaknar vi till en söndag. Dricker kaffe och läser tidningen i sängen, klär på oss och intar Stockholms gator. Lämnar Vasastan för Kungsholmen, trillar in på Trattorian längst ner på Norr Mälarstrand. Deras brunch består av kalla och varma rätter, ett dessertbord och en gelatovagn. Vi är så proppmätta när vi lämnar, men det är värt det. Ger oss ut på gatorna igen, jag säger att jag kan tänka mig att bo på Södermalm men Kim säger att vi inte är tillräckligt unika. Jag säger att han är fånig, han säger att jag är fånigare.

Och nu har vi trillat in hemma igen, raka vägen ner i soffan. De vuxna med varsin dator i knäet och en arbetsvecka att planera inför, och barnet med en matteläxa. Varsin kopp te och tända ljus på bordet och det som blev över från gårdagens efterrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar