december 20, 2017

Tjuvstart.

Jag hittade en julaftonsklänning. En svart, från Carin Wester. Långa ärmar, knappar framtill från topp till tå. Eller nä, från topp till knä, för längre var den inte. Knyt i midjan. Tunna strumpbyxor, röda naglar och röda läppar. Det kommer bli en julafton det.

Jag gick upp tidigt imorse, vaknade innan alarmet. Pussade båda pojkarna på pannan och promenerade mot jobbet. Gamla stan glittrade i mörkret. Det här är min sista hela dag innan nästan två veckors ledighet. Imorgon kör jag till halv tre, på fredag har jag bara ett möte mellan nio och tio.

Imorgon börjar vi vår jul. En julinspirerad finmiddag hemma i vårt kök. Julröda tulpaner och tjuvstarta på det fjärde ljuset, för ska man låtsas så ska man göra det ordentligt. Julklappar och julgodis. Och så en fredag, lediga tillsammans. Fluffiga pannkakor på Café Sirap och bio mitt på blanka dagen, julmarknad i gamla stan och lussekatt i näven.

Sen sticker Adrian, på fredagskvällen. Jag vet att han ser fram emot att fira jul med sin pappa och hans familj, så det känns inte jobbigt alls. Jag går och väntar på knipet i hjärtat, men det kommer inte. Vi har två mysiga dagar framför oss, och ju faktiskt en satans bra december bakom oss. Och han behöver ju sin pappa också. Det är fint att han äntligen får det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar